de veldwerkcommissie

De veldwerkcommissie van de aardrijkskunde olympiade zorgt samen met het organiserende instituut (hogeschool of universiteit) voor het veldwerk dat de finalisten uitvoeren. Het organiserende instituut bepaalt het onderwerp. Dat kan meer sociaalgeografisch georiënteerd zijn of meer fysisch geografisch maar al te vaak is het een combinatie van de twee.

De veldwerkcommissie begeleidt de leerlingen bij het doen van het veldwerk. De uiteindelijke resultaten worden onder leiding van de veldwerkcommissie beoordeeld. Voorbeelden van veldwerk zijn o.a. herinrichting stationszone Zwolle, Drentse esdorplandschap, klimaatbestendig maken van de Regteheide. Voor het uitvoeren van het veldwerk hebben de finalisten de eerste dag en de ochtend van de tweede dag van de finaleronde. Vooraf aan het veldwerk is er een lezing of college van een expert op het thema van het veldwerk.

De winnaar van het veldwerk krijgt de veldwerkprijs, een hensbeker, die ter beschikking wordt gesteld door de Unie van Waterschappen

Jaap van Eekeren – voorzitter

Margo Geisler

Gerhard van der Pot

Vincent van der Maaden

Frederik Oorschot

De auteurs

1 December en 1 april (geen grapje) zijn voor ons auteurs, data die we steevast in onze agenda’s hebben genoteerd. Dit zijn immers de deadlines wanneer wij onze vragen voor de voorronde en eindronde moeten inleveren bij de eindredactie.

Vragen maken over actuele onderwerpen die ook nog aansluiten bij het examen, is altijd een hele klus maar heel erg leuk om te doen. Je bent als auteur echt met het vak aardrijkskunde bezig. We verzamelen genoeg bronnen (krant, tv, internet, vakliteratuur etc.) die we allemaal lezen zodat we goede vragen kunnen maken. Onderwerpen die naar ons idee de leerling aanspreeken, worden dan gekozen om uit te werken. Zaken die (pas) in het nieuws zijn geweest, o.a. de Brexit, zijn vaak dankbare onderwerpen. Deze komt dan ‘gewoon’ voor in de Aardrijkskunde Olympiade.

We vinden het immers belangrijk dat je (in)ziet dat jouw eigen leefomgeving de ruimte is waar je woont, werkt, rust en recreëert. Deze verandert voortdurend. Denk aan de wegomlegging in jouw buurt, de aanpak van de leefbaarheid bij jouw in de wijk en o.a. de sloop van een oud industriecomplex. Daarnaast ben je ook één van de ruim 7 miljard inwoners op aarde die onze aarde direct of indirect beïnvloedt.

Genoeg zaken dus die met ons vak aardrijkskunde te maken hebben en die voldoende stof geeft om mooie vragen te blijven maken.